مسلما همه ما تا به این لحظه متوجه شدهایم که پروژه اسکورپیو کنسول بسیار قدرتمندتری نسبت به پلی استیشن ۴ پرو شرکت سونی است و آمار و ارقام هیچ وقت دروغ نمیگویند. اما در نهایت فرقی نمیکند که یک کنسول تا چه اندازه قدرتمند باشد، این بازیهای منتشر شده برای آنها هستند که قدرتشان را نشان میدهند. فرض کنید که قویترین کنسول ساخته شده در تاریخ را در اختیار داشته باشید، اما اگر عنوان مطرحی که بتواند از نهایت قدرت آن استفاده کند، برای آن کنسول منتشر نشود، آیا باز هم به سخت افزاری که دارد توجهی میکنید؟
توجه: متنی که در ادامه مطالعه میکنید، صرفا نشان دهنده دیدگاه نویسنده اصلی این مطلب بوده و لزوما نظر سایت گیمشات را در مورد کنسول خاصی منعکس نمیکند.
در بیان سادهتر، هیچ شکی وجود ندارد که پروژه اسکورپیو به لطف قدرتی که دارد، میتواند اکثر بازیهای مولتی پلتفرم را به شکل بهتری (نسبت به کنسولهای شرکت سونی) اجرا کند و این مورد برای بازیهای قدیمی و نسل هفتمی نیز صدق میکند؛ سوال اصلی این جا است که شرکت سونی چه راهکاری برای مقابله با این قدرت دارد؟ مسلما این شرکت ژاپنی نمیتواند سخت افزار پلی استیشن ۴ و یا پرو را قویتر کند و این با فلسفه کنسولهای بازی مغایرت دارد. راهکار سونی برای مقابله با پروژه اسکورپیو خیلی ساده بوده و آن چیزی نیست جز بازیهای انحصاری.
نیازی به توضیح نیست که شرکت سونی استودیوهای فرست پارتی بسیار زیادی را اختیار دارد که تک تک آنها نیز مشغول ساخت بازی انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ هستند (و یا به دیگر استودیوهای این شرکت برای ساخت عنوان انحصاری کمک میکنند)، جدای از آن، نمیتوان از پشتیبانی استودیوهای ترد پارتی که بازیهای خود را به صورت انحصاری زمانی برای پلی استیشن ۴ و پرو منتشر میکنند نیز غافل شد. البته مایکروسات نیز استودیوهای مربوط به خودش را دارد، اما از لحاظ تعداد، اصلا قابل مقایسه با استودیوهای فرست پارتی شرکت سونی نیستند و عملا رقابتی در بین آنها دیده نمیشود.
توجه داشته باشید که هنوز در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ هستیم و تا کنون بازیهای Yakuza 0 ،Gravity Rush 2 ،Horizon Zero Dawn ،Nier: Automata ،Persona 5 و غیره به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۴ منتشر شدهاند. نمیتوان قدرت بازیهای انحصاری را در میزان فروش و محبوبیت یک کنسول انکار کرد. فروش بیشتر پلی استیشن ۴ نسبت به ایکس باکس وان به اندک قدرت سخت افزاری بیشتر آن مربوط نمیشود و به بازیهای انحصاری و لاین آپ قدرتمند آن از زمان عرضه تاکنون برمیگردد.
اگر از پلی استیشن ۴ نیز فاکتور بگیریم، کنسول ایکس باکس ۳۶۰ نیز بازیهای انحصاری متنوع (حتی بازیهای انحصاری ژاپنی) و زیادی داشته است که باعث فروش زیاد آن در نسل قبل شد، اما در این سمت ایکس باکس وان بازی انحصاری مطرحی برای خود ندارد و شدیدا از رقیب مستقیم خود در این زمینه عقب افتاده است. بازیهای انحصاری منتشر شده برای کنسول شرکت سونی را در سال ۲۰۱۷ نام بردیم، اما چه عنوان انحصاری در این سال برای ایکس باکس وان منتشر شده است؟
متاسفانه شرکت مایکروسافت نشان داده که قصد ندارد تمرکز خود را بر روی بازیهای انحصاری معطوف کند و به همین دلیل در اکثر مواقع در این زمینه ضربه خورده است. همه بازیکنان قبول دارند که مجموعههای Halo ،Gears of War و Forza بسیار محبوب هستند، اما در نسل حاضر حداقل یک قسمت از هرکدام برای کنسول ایکس باکس وان منتشر شده است، اگر این مجموعهها نیز تاکنون موفق نشدهاند بازیکنان را متقاعد کنند که به جای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان را خریداری کنند، آیا فکر میکنید که قسمت بعدی آنها میتواند؟
خوشبختانه بازیهایی از قبیل Crackdown 3 ،Cuphead ،State of Decay 2 و Sea of Thieves قرار است در سال ۲۰۱۷ به صورت انحصاری برای کنسول نسل هشتمی شرکت مایکروسافت منتشر شوند و این نشانه بسیار خوبی است. اما با نگاهی به بازیهایی که قرار است تا پایان سال جاری برای کنسول رقیب منتشر شوند، همه این عناوینی که نام بردیم، رنگ باخته و کم اهمیت جلوه میکنند.
یکی از مهمترین برگ برندههای سونی برای جلب توجه بازیکنان و خنثی کردن رونمایی از پروژه اسکورپیو بازی The Last of Us Part 2، جدیدترین اثر استودیوی خوشنام ناتیداگ (که قسمت اول آن بازی به یکی از پرافتخارترین عناوین در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی لقب گرفت) است. بازی The Last of Us 2، بیشتر از هر عنوان دیگری میتواند رونمایی از پروژه اسکورپیو را تحت الشعاع خودش قرار دهد. استودیوی ناتیداگ اعلام کرده است که قصد دارد از نهایت قدرت کنسول میان نسلی پلی استیشن ۴ پرو استفاده کرده و در عین حال نمیخواهد تا دارندگان پلی استیشن ۴ استاندارد نیز کیفیت زیادی را از دست بدهند.
علاوه بر قسمت دوم این عنوان محبوب، سونی بازی God of War جدید را نیز به عنوان برگ برنده بعدی خود رو کرده است تا بتواند نگاه اکثر بازیکنان را به سمت خود بچرخاند. از دیگر عناوین انحصاری شرکت سونی هم میتوان به Detroit: Become Human، Gran Turismo Sport، Death Stranding، Spider-Man، Shenmue 3، Final Fantasy 7 Remake و غیره اشاره کرد. توجه داشته باشید که بازیهای نام برده شده برای هر دو شرکت سونی و مایکروسافت، عناوینی هستند که قبلا معرفی شدهاند و بدون شک این دو شرکت سورپرایزهای زیادی را برای مراسم E3 2017 نگه داشتهاند.
خوشبختانه شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که ۱۰۰% تمرکز خود را در مراسم E3 امسال بر روی بازیها معطوف خواهد کرد. پشتیبانی کردن از بازیهای گذشته و اضافه کردن قابلیتها و سرویسهای جدید به عناوین انحصاری و کنسول ایکس باکس وان، یکی از مواردی به شمار میرود که این شرکت بسیار در آن مهارت داشته و موفقیت زیادی نیز در این مسیر تجربه کرده است، اما قاعدتا بازیکنان خواهان عناوین انحصاری متنوعتری برای کنسول مورد علاقه خود هستند و امیدواریم که مایکرسافت با شرکتهای ترد پارتی (غربی و ژاپنی) بیشتری برای تولید محتوای انحصاری، قرارداد امضا کند.
حتما موفق هستید که بازیهای Scalebound و Fable Legends میتوانستند لاین آپ بازیهای ۲۰۱۷ را برای ایکس باکس وان (و پروژه اسکورپیو) بسیار جذابتر از قبل کنند، اما متاسفانه ساخت هر دوی این عناوین به شکل غیرقابل منتظرهای، آن هم تقریبا در اواخر مراحل تولید، لغو شد.
بازیکنان در سال ۲۰۱۷ و تا به این لحظه تنها شاهد انتشار بازیهای انحصاری پلی استیشن ۴ و تا حدودی نینتند سوئیچ بودهاند، به نظر میرسد که اکنون زمان مناسبی برای مایکروسافت به شمار میرود تا نشان دهد که چندان هم از غافله عقب نیفتاده و قصد دارد از این به بعد جبران کند.
هرچند پروژه اسکورپیو یک کنسول عالی با سخت افزاری قدرتمند به شمار میرود، اما مایکروسافت برای تضمین فروش آن، باید بازیهای منحصر به فردی را هم برای آن منتشر کند. قاعدتا دیدن قسمتهای بعدی مجموعههای Halo ، Forza و Gears of War بر روی این کنسول قدرتمند برای طرفداران ایکس باکس هیجان انگیز خواهد بود، اما برای جذب بازیکنانی که طرفدار این برند نیستند، باید بازیهای متنوعتری برای پروژه اسکورپیو منتشر شوند. مایکروسافت به لطف برنامهای که برای رونمایی از پروژه اسکورپیو در مراسم E3 امسال دارد، از پتانسیل بسیار بالایی برای جذب نظر مخاطبان برخوردار است و امیدواریم که این فرصت عالی را از دست نداده و بتواند به نحو احسنت از آن استفاده کند.
همانطور که قبلا اشاره کردیم، سال ۲۰۱۷ تاکنون به جولانگاه شرکتهای سونی و نینتندو تبدیل شده بود، اما مایکروسافت میتواند با رونمایی از پروژه اسکورپیو (در کنار بازیهای انحصاری جدید) خودی نشان دهد. در غیر این صورت، ضربههای بسیار شدید و غیر قابل درمانی را از رقبای ژاپنی خود خواهد خورد.