شما هم احتمالا در میان سیل عظیمی از بازیها و سازندگان مختلف، توجه چندانی به استودیو CI Games ندارید و اصلا چرا باید داشته باشید؟ این استودیو لهستانی بیشتر زمان وجود خود را صرف تولید تعداد فراوانی بازی بدرد نخور و کاملا تکراری کرده است. «مارک تامینسکی» (Marek Tyminski) مدیرعامل استودیو نیز به طور غافلگیر کنندهای با این موضوع موافق است و رک گویی وی اعتماد به نفس اعضای تیمش را افزایش داده است. وی اظهار دارد سالهایی که استودیو روی عناوین تیراندازی بدرد نخور و بازیهای معمایی تکراری و کپی برداری شده میگذراند تمام شده و آنها جهت رشد تیم کمک کردند تا تجربه استودیو جهت ساخت عناوین بهتر، بیشتر شود. در ادامه با گیمشات در مقاله «آنچه از بازی Sniper: Ghost Warrior 3 میدانیم» همراه باشید.
آنچه از بازی Sniper: Ghost Warrior 3 میدانیم
مارک تامینسکی میگوید:
هنگامی که استودیو در سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد، ما تیم جوانی بودیم… ما به صورت ارگانیک رشد کردیم و پروژههایی با چالش بیشتر طراحی کردیم. سفری طولانی را تجربه کرده، اما به عنوان یک استودیو بسیار رشد کردیم.
وی افزود:
افراد بیشتری به ما پیوستند آن هم در حالی که تعداد زیادی در استودیو بودند. [در حال توسعه عناوین استویدیو] این افراد تفاوت بسیار فراوانی را در تواناییهای حاضر ما به وجود آوردند. ما در حال حاضر از هر زمانی بیشتر بالغ و آماده هستیم.
در سال ۲۰۱۴، استودیو CI Games عنوانی در سبک مجموعه محبوب Dark Souls به نام Lords of the Fallen را منتشر کرد. این عنوان کامل و بی نقص نبود، اما عنوانی پرداخت شده و مرتب بود که در هیچ یک از عناوین قبلی استودیو شاهد آن نبودیم. مهمتر اینکه، این عنوان دارای مکانیزمهای مبارزه رضایت بخش، جهانی جالب و شخصیتهایی به یادماندنی بود. این عنوان بازخورد مثبتی را به دنبال داشته و مدرکی بود برای تامینسکی که تیمش قادر است عناوینی را بسازد که ارزش توجه دارد.
وی در ادامه و در یکی از صحبتهایش اظهار امیدورایی کرد که CI Games بتواند با بازی Sniper: Ghost Warrior 3 به جایگاه واقعی خود برسد. این فرنچایز میراث ناقصی را بر دوش میکشد اما تامینسکی به این موضوع توجهی نمیکند. وی معتقد است طرفداران قدیمی مجموعه و افراد تازه وارد به مجموعه دوست دارند بازی جدید مجموعه کاملا متفاوت با عناوین گذشته باشد.
CI Games قصد دارد بازی Sniper: Ghost Warrior 3 را به عنوان تحول و تولد مجددی برای مجموعه معرفی کند و طبق تجربه کوتاه نویسنده وبسایت معتبر گیم اسپات از بازی، کاملا مشخص است که بازی متفکرانه طراحی شده است. در حالی که عناوین قدیمی مجموعه شما از چکپوینتی به چکپوینت دیگر میفرستادند و در این میان بایستی چندین هدف کلیدی را هم به قتل میرساندید، بازی Sniper: Ghost Warrior 3 با محوریت محیط باز طراحی شده است.
چگونگی رویکرد بازیکنان نسبت به انجام ماموریت، کلید اصلی بازی جدید است و سه نوع گیمپلی اصلی و مکمل در عناوین اکشن مخفی کاری از این طرح پشتیبانی میکنند. در حالی که تک تیراندازی همچنان تمرکز اصلی بازی است. ماموریتها طوری طراحی شدهاند که از انواع مختلف گیمپلی استفاده شود. ایده اصلی بازی این است که بازیکنان بایستی تک تیرانداز، روح و جنگجو باشند. (سه کلمه نام بازی: Sniper، Ghost و Warrior) شما میتوانید یکی از این سه مورد را انتخاب کنید، اما ماموریتها طوری طراحی شدهاند که مجبور شوید از سه ویژگی اصلی بازی استفاده کنید.
طراح ارشد بازی توماش پروس (Tomasz Pruski) در این رابطه میگوید:
تک تیراندازان نظامی فقط از فاصله دور با سلاح دورزنشان تیراندازی نمیکنند.
آنها در تمامی موارد آموزش دیدهاند، چرا که بایستی بدانند در هر گونه شرایط درگیری چکار کنند. ما میخواهیم این موضوع را در بازی هم داشته باشیم چرا که شخصیت اصلی ما یک تک تیرانداز خبره و همچنین یک مبارزه شایسته در دیگر زمینههای مبارزه میباشد.
قهرمان و تک تیرانداز خبره بازی، جان نورث (John North) نام دارد که به ماموریتی در کشور گرجستان جهت نابودی نیروهای شورشی تجزیه طلب و کمک جهت برقرار نظم و صلح رفته است. هدف اصلی نویسنده گیم اسپات که موفق به تجربه بخش کوتاهی از بازی شده، در بلوکی از آپارتمانهای بلند قرار داشته و کنار یک پنجره باز نشسته بوده است. طبق توضیحات وی، در حالی که سعی میکرده موقعیت مناسبی برای ترور هدف پیدا کند، متوجه یک پهباد سقوط کرده در یک بلوک از آپارتمانهای دیگر شده است. این پهباد حاوی اطلاعات GPS مهمی بوده که کاربرد داشتهاند. بنابراین وی تصمیم گرفته تا این اطلاعات را پیدا کند.
از آن جایی که اطلاعات GPS روی پشت بامی مستقیم به سوی هدف بوده است، تصمیم جهت دریافت این اطلاعات مانند زدن دو نشان با یک تیر است. جهت رسیدن به ساختمان بایستی از چندین خانه خراب شده توسط بمباران بالا رفت اما در نهایت به بن بست خواهید خود. در این جاست که مهارتهای دیده بانی (Scout ability) به کار میآید. با فشردن یک کلید، تمامی نقاط قابل تعامل مهم در اطراف شخصیت مشخص شده و سپس متوجه میشوید که میتوانید خود از بالکن ساحتمان آویزان کرده و خود را از طریق ساختمان کناری به پشت بام موردنظر برسانید.
نویسنده در ادامه گفت هنگامی که به پشت بام رسیدم، اطلاعات را دریافت کرده و پهباد کوچک داخل بازی را جهت علامت گذاری دشمنان اطراف ارسال کردم تا نقشه فرارم رو راحت پوشش دهم. متاسفانه هنگامی که ارتفاع پهباد را کم کردم، یکی از دشمنان پهباد را شناسایی کرده و اینجا بود که بازی Sniper: Ghost Warrior 3 سومین حالت گیمپلی خود را رو کرده تا با مدریت بهران در این بازی آشنا شویم.
وی در ادامه میگوید در وحشت به وجود آمده، به سرعت به سوی هدف نشانه گرفتم تا وی را نابود کنم، اما در نظر نگرفته بودم که دشمنان فقط پهباد من را شناسایی کردند و از موقعیت دقیق من آگاه نیستند. بنابراین به سرعت هدف گیری کرده و وی را به قتل رساندم. هنگامی که در خانه امن بودم، فرصت داشتم صدا خفه کنی روی سلاح نصب کنم تا از ایجاد سروصدا و تعقیب شدن توسط دشمن جلوگیری شود اما متاسفانه این کار را نکردم. بنابراین صدای گلوله در تمام منطقه پیچیده و موقعیت من را لو داد.
در این شرایط بود که دریافتم مجهز به نارنجک دودزا هستم و از آن در حالی که به سمت دیگر پشت بام میرفتم، جهت پوشش استفاده کردم. از آن جا به سوی دیگر ساختمان پایین آمدم و در حالی که سعی در دوری از دشمنان داشتم، تعدادی از آنها مسیر خروجم را مسدود کرده بودند، بنابراین سلاح کمری خود را به دست گرفته و یک خشاب روی آنها خالی کردم. سپس از منطقه عملیات گریختم. ماموریت را به بهترین نحوه انجام ندادم، اما موفق به نابودی هدف شدم.
توماش پروس در رابطه با گیمپلی بازی توضیح میدهد:
به طور کلی، بازی ترکیب و تطابق سه المان اصلی [sniper، ghost و warrior] بوده تا بتوان در شرایطی که به وقوع میپویندد، سازگار شد. حتی یک تک تیرانداز حرفهای هم میتواند تیرش خطا رود، باد ممکن است بیش از اندازه قوی باشد و هنگامی که مردم موقعیت شما را در یابند، بایستی به مبارزه تبدیل شده تا با آنها درگیر شوید، یا سعی کنید به روح تبدیل شوید و فرار کنید. بازی طوری نیست که در یک لانه تک تیرانداز قایم نشسته و به مدت ۲۰ دقیقه تیراندازی کنید.
پروس در ادامه گفت در صورتی که نویسنده از مهارت دیده بانی خود در پشت بام استفاده میکرده است، میتوانسته یک دیش ماهواره را در نزدیکی پیدا کند و سیگنال تلویزیونی را که هدف در حال تماشای آن بوده مختل کند. در مقابل، ممکن است هدف برای بررسی مشکل به پشت بام آمده و روش جدیدی جهت نابودی وی فراهم شود.
هنوز مشخص نیست که شرایطی مانند این مورد چگونه به وقوع خواهند پیوست، اما CI Games اعلام کرد که این ویژگی، تجربهای استوار در بازی بوده و گسترش خواهد یافت. در کنار این موضوع ماموریتهای فرعی بازی به نوعی طراحی شده که بازیکنان مجبور شوند از روشهای معمول خود فاصله گرفته و راهکارها و استراتژی جدیدی را جهت انجام آنها به کار ببرند. تامینسکی میگوید:
ما نمیتوانیم بگوییم که “هی، ما یک گیمپلی محیط باز را از نظر طراحی ماموریتها داریم” و سپس تنها سه انتخاب را پیش روی بازیکنان بگذاریم. ما چیزهای زیادی را در اختیار آنها قرار میدهیم و حتی ممکن است آنها چیزهایی را پیدا کنند که ما به آنها فکر نکرده بودیم. هنگام طراحی یک بازی ویدیویی این تصمیم بسیار واضحی است. شما میتوانید به رویدادهای غیرمنتظره میدان دهید که موجب رخ دادن اتفاقات جذابی میشود، یا میتوانید این کار را نکنید. ما تصمیم گرفتم که راه را باز کنیم، ما میخواهیم بازیکنان چیزهایی را تجربه کنند که ما پیش بینی نمیکردیم.
در حالی که سبک تک تیراندازی ممکن است به اندازه عناوینی مانند Call of Duty و Battlefield محبوب نباشند، این سبک حالت جالب و منحصر به فردی از تیراندازی اول شخص را به ارمغان میآورد. این بازیها در رابطه با کنترل و رویکردی حساب شده بوده و میتوانید هم از رویکرد مخفی کاری استفاده کنید و هم به یک تفنگ بازی جانانه بروید. مواردی که هر دو با استفاده از درخت مهارتها و ارتقاهای بازی تاثیر بهتری خواهند داشت.
با این حال CI Games فکر این جای کار را هم کرده و تصمیماتی را اتخاذ کرد که بازیکنان همچنان تک تیرانداز بودن را ارزشمند بدانند. برای مثال، کشتنهای الکی و بدون فکر امتیازی به دنبال نخواهند داشت. بازی Sniper: Ghost Warrior 3 برای نابودی گروهی از دشمنان یا تصرف پایگاهها به شما پاداش نداده و از شما میخواهد که کاری را که ضروری است انجام دهید. تامینسکی در رابطه با گرفتن این تصمیم میگوید:
این موارد در روح و ذات یک تک تیرانداز نیستند. این در روح شما و شخصیت بازی نیست که همه را جهت پاداش بیشتر به قتل برسانید.
دیگر روشی که بازی با استفاده از آن میان سه سبک گیمپلی بازی تعادل ایجاد میکند، القای حس واقعیت در درگیریهای نزدیک در زمینه تواناییهای یک شخصیت انسان است. بنابراین در صورتی که بازیکن با دو یا سه دشمن رو به رو شود، احتمال زنده ماندنش بالا است. اما همان طور که تعداد دشمنان افزایش یابد، احتمال بقای شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین بایستی نبردهای خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.
استودیو CI Games مطمئن است که بازی Sniper: Ghost Warrior 3 همانند Lords of the Fallen تبدیل به یک لحظه مهم و اساسی برای استودیو خواهد شد. به شخصه از اینکه آنها قصد دارند مجموعه را تغییر دهند خوشحال هستنم و همین صحبتهای بالا نوید یک قدم بالاتر و بهتر را نسبت به دیگر عناوین مجموعه میدهد. با این حال این موضوع که بازی بتواند یک عنوان AAA با کیفیت بسیار بالا را ارایه دهد هنوز مشخص نیست و بایستی صبر کنیم و ببییم که CI Games میتواند با Sniper: Ghost Warrior 3 تبدیل به یک استودیو سطح بالا شده و خود را ثابت کند یا خیر.
شایان ذکر است سازندگان قول انتشار اخبار و نمایشهای بیشتر را در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۶ دادهاند که میتوانید پوشش کامل این نمایشگاه و Sniper: Ghost Warrior 3 را از وبسایت گیمشات دنبال کنید.
به نظر شما بازی Sniper: Ghost Warrior 3 میتواند ناکامیهای گذشته خود را جبران کرده و تبدیل به یک عنوان موفق شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
1 دیدگاه
سید ایمان احمدیان
بسیار عالی کیان جان، امیدوارم این نسخه تداعی خاطرات نه چندان خوب قسمتای قبلش نباشه.