براساس آنچه که تا کنون از بازی Horizon: Zero Dawn دیدهایم، بهنظر میرسد که این بازی علمی تخیلی نه تنها یک انحصاری عالی برای پلیاستیشن ۴ است، بلکه یک عنوان سطح اعلا در سبک نقش آفرینی نیز تلقی میشود. در ادامه میتوانید به مطالعه اطلاعات کامل و جامعی درمورد این بازی بپردازید. با پیشنمایش Horizon: Zero Dawn با گیمشات همراه باشید.
فقط با یک بار نگاه کردن به دموهای منتشر شده از بازی Horizon: Zero Dawn میتوانید دلیل علاقه بازیکنان به این عنوان را پیدا کنید. برای شروع میتوان گفت که این بازی واقعا زیباست؛ این اثر با سبک هنری فوقالعادهای که دارد، منظرههایی را به ارمغان میآورد که حتی بازی Killzone، عنوان قبلی استودیوی سازنده نیز به آنها غبطه میخورد. هنرمندان استودیو «گوریلا گیمز» (Guerrilla Games) با ترکیب استادانه یک دنیای علمی تخیلی با طبیعتی بکر و همچنین اضافه کردن حیات وحشی با موجودات مکانیکی، چیزی را بهوجود آوردهاند که تا کنون نظیرش را ندیدهایم.
پیشنمایش بازی Horizon: Zero Dawn
حس عجیب و البته خوشایندی در رابطه با طراحی و دنیای این بازی وجود دارد که تا کنون در بازیهای اندکی نظیرش را مشاهده کردهایم.
میرسیم به سیستم مبارزات بازی که روز به روز و با نمایشهای جدیدتر، جذاب تر و روانتر به نظر میرسد. گوریلا گیمز قول داده است که در بازی نهایی با یک عنوان نقش آفرینی کامل از همه لحاظ روبه رو خواهیم شد. اینکه استودیوی سازنده میتواند ادعای خودش را در این زمینه ثابت کند یا نه به زمان بستگی دارد، اما براساس دمویی که در نمایشگاه E3 امسال شاهدش بودیم، این بازی واقعا یک پکیج کامل و وسوسه کننده است.
حقیقت پشت پرده اینکه چه چیزی دقیقا دنیای بازی Horizon: Zero Dawn را به این شکل و روز در آورده از عمد توسط سازندگان این بازی ناگفته باقی مانده است، اما آنچه میدانیم این است که ۱۰۰۰ سال بعد از وقوع حادثه فاجعه آمیزی، حیات در کره زمین به شکلی که تصور میکنیم، از بین رفت. طبیعت رشد کرد و همه جا را فرا گرفت، اما موجودات کشنده مکانیکی که یادآور حیوانات خطرناک دنیای واقعی هستند هم در این دنیای جدید وجود دارند و در آن پرسه میزنند. بازیکنان کنترل شخصیت «اِلوی» (Aloy) را به دست میگیرند. اِلوی استعداد بالایی در مبارزه و رام کردن این موجودات از خودش نشان میدهد که برای ادامه بقا در این دنیای پسا آخرالزمانی، بسیار مفید واقع میشود.
حس عجیب و البته خوشایندی در رابطه با طراحی و دنیای این بازی وجود دارد که تا کنون در بازیهای اندکی نظیرش را مشاهده کردهایم. شاید نزدیکترین عنوان به این بازی، اثر استودیوی «نینجا تئوری» (Ninja Theory) به اسم Enslaved: Odyssey to the West باشد؛ اما تفاوت اصلی این دو بازی در این است که قابلیتهای اِلوی در این دنیای بکر، به گیم پلی و مبارزات جذابتری ختم میشوند.
یکی از این قابلیتها، استفاده از تیرکمان است که به عنوان سلاح اصلی اِلوی در بازی گنجانده شده است. این تیرکمان مهارتها و قابلیتهای بیشتری، از عوض کردن نوک پیکانها گرفته تا پرتاب آیتمهای انفجاری و غیره را در اختیار شخصیت اصلی قرار میدهد. لازم به ذکر بوده که در بازی قلاب سنگی هم برای اِلوی درنظر گرفته شده است. خود اِلوی هم سریع و فرض عمل میکند و به لطف عکس العملهای سریع او، شاهد سرعت عمل بالایی در مبارزات بازی خواهیم بود. بخش اعظم مبارزات از فرار کردن، دنبال کردن، تلهگذاری و تیراندازی به وسیله تیرکمان تشکیل شده است. هرچند موجودات بازی Horizon: Zero Dawn ظاهری روباتیک دارند، اما در عمل همانند حیوانات واقعی (که از لحاظ ظاهری به آنها شباهت دارند) سریع و خطرناک هستند. این موجودات به خاطر خوی حیوانی که دارند، در مبارزات به شکل وحشیانه و ابتدایی حمله میکنند و حتی بعضی مواقع هم سعی میکنند فرار کنند؛ اینگونه مبارزات با اکثر بازیهای روز، که در آن دشمنان انسان نما سنگر میگیرند و تاکتیکی عمل میکنند، کاملا فرق میکند. جنبه تاکتیکی مبارزات به دوش شما و روش مبارزهتان خواهد بود. زیرا که دشمنان این بازی فقط به فکر حمله هستند.
نکته مثبتی که در بازی وجود دارد این است که به منظور درگیر نشدن با این موجودات وحشی، گاهی اوقات برای گشت زدن در دنیای بزرگ و وسیع بازی مجبور میشوید تا از مکانیزمهای مخفی کاری اِلوی نیز استفاده کنید. اِلوی این قابلیت را دارد تا خود را درمیان چمنهای بلند پنهان کند (که البته یادآور مخفی کاری در بازی Uncharted 4 است) و دشمنان را به شکل بی سرو صدا و به دور از درگیری از بین ببرد.
همانطور که در نمایشگاه E3 مشاهده کردیم، یکی از بهترین ابزارهای اِلوی سلاح چنگک گونهای است که حرکت دشمنان بازی را متوقف میکند. با این کار وقت کافی به بازیکنان داده میشود تا از حملات وحشیانه آنها در امان بمانند و یا نقات ضعف دشمن را پیدا کنند. اما بیشترین استفاده از این ابزار که در E3 هم نشان داده شد، متوقف کردن دشمنان برای برنامه ریزی مجدد آنها است تا به یکی از دستیاران شما تبدیل شوند. در نماشگاه E3 مشاهده کردیم که اِلوی این بلا را سر یکی از دشمنان مکانیکی اسب نمای داخل بازی آورد و سوار آن شد؛ نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که اِلوی میتواند همه موجودات این چنینی را به هم رزمان خود تبدیل کند و آنها را مجبور کند تا زمانی که سرپا هستند و خرد و تکه پاره نشدهاند، در کنارش با دیگر دشمنان بجنگند. امیدواریم سازندگان کاری کنند تا این ایده جالب برای دشمنان زیادی قابل اجرا باشد و بازیکنان بتوانند با دشمنان مخوفتر و منحصربه فردتری شریک شوند و از قابلیتهای آنها درجهت رسیدن به هدفهای خود استفاده کنند.
تمام این ویژگیها به بخش اکشن بازی مربوط میشوند، در حالیکه گوریلا گیمز قول یک اثر نقش آفرینی کامل را به طرفداران داده است. جای نگرانی نیست زیرا بازی Horizon: Zero Dawn المانهای قدرتمنی از سبک نقش آفرینی را نیز در چنته دارد. بعد از مدت کمی که در بازی پرسه بزنید، متوجه میشوید که سطح مهارتهای اِلوی در بازی رشد خواهند کرد. هرچند این بازی به جای ساخت شخصیت، بیشتر روی تجهیزات خود تمرکز کرده است.
همه هیولای وحشی رباتیکی که در بازی از بین میبرید، منابع مختلفی را برای شما به یادگار میگذارند که اِلوی میتواند با جمع آوری آنها، تجهیزات جدیدی را برای خود بسازد و در ماموریتهایش از آنها استفاده کند. هرچند این المانهای کم رنگ نقش آفرینی در بازیهایی مثل The Last of Us نیز وجود دارند و چندان جدید نیستند، اما وجود آنها بهتر از نبودشان است. نقشه جهان بازی یک دورنمای کاملا مطابق با المانهای نقش آفرینی را شامل میشود. اِلوی به روش «بایوار» (Bioware) گونهای حق انتخاب دیالوگهایش را دارد و هنگامی که برای جواب دادن بیش از حد معطل کنید، او به شخصی که در حال صبحت کردن با اوست خیره نگاه میکند.
شاید اگر این گونه از چین خوردگیها در بازی دیگری وجود داشتند، باید نگران میشدیم اما تاثیر آنها در این بازی کاملا برعکس است و تاثیر مثبتی دارد. درنظر داشته باشید که این بازی یک عنوان نقش آفرینی است و قرار نیست انیمیشنهای آن با یک عنوان خطیتر مثل Uncharted که به انیمیشنهای پرجزییاتش معروف است مقایسه شود. درغیر این صورت باید در همه مکالمههای بازی شاهد حرکات و جزییات متفاوتی در چهره شخصیتها بودیم.
تنها سوالی که باقی میماند این است که بازی Horizon: Zero Dawn چقدر عمیق ساخته شده است؟ استودیوی گوریلا گیمز با بازیهای خطی و تیراندازی اول شخص خود که بخش چندنفره هم دارند شناخته میشود و ساخت یک عنوان بزرگ و اکشن نقش آفرینی تفاوت بسیاری با ساختههای قبلی استودیو دارد. جهان بازی بزرگ است اما چه چیزهایی این جهان بزرگ را پر کرده است؟ در اینگونه بازیها همیشه خطر یکنواختی و بیهدف شدن ماوریتهای جانبی و دیگر بخشها وجود دارد، حتی بازی Horizon: Zero Dawn که تاکنون نمایشهای موفقی را از خود نشان داده نیز از این قاعده مستثنی نیست. تا وقتی که بازی منتشر نشده است نمیتوان درمورد موفقیت یا عدم موفقیت آن نظر قطعی داد، اما به جرات میتوان گفت که بازی Horizon: Zero Dawn یکی از هیجان انگیزترین و نوید بخشترین عناوینی است که در E3 امسال شاهدش بودیم.
بازی Horizon: Zero Dawn در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۷ (۱۰ اسفند ۱۳۹۵) به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ منتشر خواهد شد.
3 دیدگاه
Ali Danger
این بازی یکی از بهترین بازی های مورد انتظار منه. محشره همه چیزش. از همون E3 پارسال رفته رو مخم. ایشالا که بتونیم تجربش کنیم.
ممنون آقای دشتی.
Ali Danger
درضمن اسم شخصیت درستش “اِلوی”ـه.
بازم ممنون.
رضوان دشتی
ممنون از دقتتون دوست عزیز. تصحیح شد.