Fallout Shelter به عنوان یکی از مینی زیرشاخههای بازی Fallout4 بود که تقریباً هم زمان با عرضه این بازی به دست هواداران رسید. زمانی که حرف از فرانچایز محبوبِ Fallout در میان باشد، تمامی فرایض به سمت یک عنوان نقشآفرینیِ بزرگ در دنیای بسیار پهناور سوق پیدا میکند. دنیایی که به ابعاد بسیار بزرگ و تو در توی خود مشهور بوده و هست! اما باید گفت که Fallout Shelter نه تنها ذرهای به این فرایض نزدیک نیست، بلکه با اختلاف زیاد متفاوتترینِ آنها نیز تلقی میشود. با اینکه Fallout Shelter چندان شباهتی به یک بازی نقشآفرینی بزرگ ندارد، اما با این وجود همچنان ابعاد گستردهای از آیتمها را شامل میشود. کافیست برای چند دقیقه به دنیای این بازی خیره شوید تا علاوه بر تفاوتها به ویژگیهای منحصر به فرد آن نیز پی ببرید. اما آیا این نقشآفرینی اعتیاد آور میتواند جنبههای مختلف یک بازی نقشآفرینی را پوشش دهد؟ در ادامه با بررسی این بازی همراهِ گیمشات باشید.
زمانی که حرف از «نقشآفرینی» باشد، بدون شک سری Fallout یکی از قطبهای این سبک از بازیها خواهد بود. این بازی اگر چه نمیتواند بسیاری از جنبههای یک بازی نقشآفرینی را به تصویر بکشد، اما با این وجود، Fallout Shelter همچنان اعتیادآور و سرگرمکننده است. در نگاه اول، سرتاسر داستان بازی را خودتان تشکیل میدهید! شخصیتهایی که در بازی وجود دارند و یا قرار است در آینده وارد آن شوند، با توجه به خُلقیات و خواستههای شما پرورش یافته و سیر داستانی بازی را تشکیل میدهند. شخصیتهای موجود در دنیای Fallout Shelter میتوانند اعضای خانواده، دوستان و یا شخصیتهای فانتزیِ دنیای شما باشند! انتخاب اسم، خصوصیات، تواناییها و قابلیتهای هر شخصیت بستگی به انتخاب شما دارد؛ اگر چه این بازی در اکثر مواقع شما را در تعیین این قابلیتها محدود میکند. در بازی Fallout Shelter به طور کلی باید آذوقه جمع کنید، به جنگ با دشمنان خود بروید، گهگاهی از محیط فعلی خود دفاع کنید و در آخر به مراحل و سطوح بالاتر از زندگی راه یابید. اکثر اطلاعاتِ موجود در Fallout Shelter، تنها در فاز «حمله و نبرد»های آن فاش خواهند شد و اکثریت جنبههای نقشافرینی نیز مختص به همین موضوع خواهد بود. در این بازی بر خلاف سایر عناوین نقشآفرینی، هدف از این موضوع، انتخاب چند دیالوگ و یا به اصطلاح «تصمیم» است که تنها در «جنگیدن» و یا «نجنگیدن» شما با موجود مقابل تأثیر میگذارند.
Fallout Shelter سرشار از اطلاعات و رازهای کشف نشده است؛ دقیقاً زمانی که احساس میکنید بازی دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد، آیتمها و اطلاعات جالبی فاش خواهد شد که بازیکنان را به ادامه دادن بازی ترقیب میکنند. این در حالی است که طبیعت این بازی پس مدتی خستهکننده و تکراری خواهد شد. به طور کلی، بازی Fallout Shelter از لحاظ داستانی چندان ارزش تکرار ندارد و از آنجایی که بازی در حالت آفلاین نیز اجرا میشود، میتوان تنیجه گرفت که عنوان مذکور در بخش داستانی چندان حرفی برای گفتن ندارد!
طبیعت این بازی بهشدت سرگرمکننده و اعتیارآور است! Fallout Shelter اگرچه به گستردگی یک Fallout واقعی نیست، اما به قدری جزئیات و قابلیتهای شگفتآوری را در خود جای داده است که تا مدتها بازیکنان را سرگرم خواهد کرد. شخصیتهای کاغذی معروفِ دنیای Fallout، شخصیتهای اصلی این دنیا را تشکیل میدهند و هر یک از آنها تواناییها و قابلیتهای خاص خود را دارند. موجودات بازی که اصطلاحاً Dwellers نام دارند، تمامی ارکان مختلف بازی را شامل میشوند. برای مثال وظیفه تولید مثل، کار در بخشهای مختلف، نبرد با دیگر دشمنان بازی، همه و همه به دوش این شخصیتها خواهد افتاد. همانطور که گفته شد این شخصیتها در ابتدای کار توانایی و قابلیت فعالیت در بخش مخصوصی را دارد؛ اگرچه بعدها به وسیله تکنولوژی حاکم بر سطح بازی میتوان مکانهایی را برای ترقی این قابلیتها طراحی کرد. با این وجود ارتقای این تواناییها که در هفت گروه مختلف تحت عنوان SPECIAL قرار دارند، نیازمند زمان بسیار زیادی خواهد بود.
رگههایی از سبک بقا و ماجراجویی نیز در بازی Fallout Shelter دیده میشود. تمرگز تیم سازنده تنها بر روی ارتقا و ترقی محیط زندگی نبوده و در فاز دوم، شما همواره داخلِ دو جناحِ دفاع و حمله قرار میگیرید. در «حمله» تنها سه شخصیت قابل انتخاب خواهند بود ، بدین معنی که بازیکنان برای حمله کردن به مناطق مختلف بازی، تنها سه شخصیت که از نظر قابلیتها نسبت به دیگران در وضعیت بهتری بهسر میبرند، استفاده کرده و منابع موجود در آن سرزمین را غارت کنند. در فاز «دفاعی» نیز که هیچگاه زمان مشخصی برای خود ندارد، باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشید. موجودات و انسانهای زیادی همواره زندگی آرام شما را به خطر میاندازد و هربار به سه منبع اصلی شما صدمه میزنند. حرف از منابع اصلی شد؛ باید گفت که به طور کلی بازی بر روی سه رکن اساسی مانور میدهد. اولین آنها میزان منابع غذایی شما است که با توحه به تعداد شخصیتهای موجود در محیط بازی، کم و یا زیاد خواهد شد. در کل سه نوع از «مکانها» به جمعآوری خوراک و غذا اختصاص یافته است. دومین گزینه، میزانِ منابع آبی شما خواهد بود که این مورد نیز مانند غذاها از طریق سه «مکان» مختلف قابل جمعآوری است. سومین گزینه نیز که درواقع مهمترینِ آنها نیز محسوب میشود، میزانِ منابع برقی شما است! هردو منابع گذشته برای جمعآوری به برق نیازمندند که متناسب به همین موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای جمعآوری منابع برقی نیز تنها دو نوع «مکان» در بازی طراحی شده است. سایر مکانها نیز در جهت رفاحِ شخصیتها بازی و ارتقای آنها طراحی شدهاند. برای مثال باشگاهها وظیفه ارتقاعِ قابلیتِ شخصیتها را بر عهده دارد و از آن طرف نیز ما محلِ ساخت و ساز را داریم که در جهت مسلح کردن اعضا و طراحی لباسها کاربرد دارد. لازم به ذکر است که هر یک از این لباسها، قابلیت مشخصی از یک شخصیت را ارتقاع میدهند.
موضوع «ارتقای آیتمها» در Fallout Shelter بسیار خوب و دقیق طراحی شده است. برای مثال؛ محل مورد نظر شما میتواند در حالت «تکی»، «دوگانه» و «سهگانه» قرار گرفته و در هر شاخه به صورت جداگانه ارتقا یابد. اگر سه مکان مختلف را در کنار هم قرار دهید و سپس آنها را ارتقا ببخشید، متوجه تغییر قابلیتهای آن خواهید شد، به این صورت که میزان خروجیِ یک «مکان» در این حالت بسیار افزایش خواهد یافت. با وجود تنوع بسیار زیاد اسلحهها و لباسهای بازی، Fallout Shelter همچنان خستهکننده تلقی میشود و در اغلب موارد ارزش تکرارِ پایینی دارد. حملات بازی اگرچه همواره وسایل و آیتمهای جدیدی را به همراه دارد، اما هیچگاه نمیتواند آن درز بسیار بزرگی که سیستم افتضاحِ (!) حملات دارند را پوشش دهد. دومین مشکل در بخش گیمپلی نیز مربوط به نحوهِ پول در بازی است! به طور کلی هیچ منبعی برای درآمدزایی وجود ندارد و برای جمعآوری واحدِ پولیِ بازی شما میبایست بارها و بارها به فاز «جمله» مراجعه کنید. هرچند راههای دیگری برای دریافت پول وجود دارد، اما کمبود منبعِ دریافتِ این پولها همچنان در بازی حس میشود.
جلوههای بصری در بازی Fallout Shelter به مناظر کاغذی و شخصیتهای کارتونی ختم میشود. اقامتگاه فعلی شما در بازی، پناهگاهی زیر زمینی است و متناسب به همین موضوع و عصری که بازی در آن جریان دارد، تمامی جلوهها و اتفاقاتی که عمدتاً در بازی میُاُفتد مربوط به مکانهایی است که شما در این پناهگاه میسازید. دوربین بازی نیز این با محوریت این مکانها تنظیم شده است و با وجود آنکه مشکلات فنی ریز و درشتی در ساختار آن وجود دارد، همچنان میتواند محتویات این مکانها را پوشش دهد. طراحی شخصیتها و محیط به گونهای است که کرکترهای دو بُعدی در یک فضای سه بُعدی قرار گرفتهاند و با توجه به این موضوع، نمیتوان توقع زیادی از طراحی گرافیکی بازی داشت. جلوههای بصری علاوه بر پناهگاه در مناطق جنگی و در فاز «حملات» نیز خودنمایی میکند. هربار که وارد فاز حملات میشوید، یک نقشه با جزئیات متفاوت به نمایش در میآید که نشاندهنده توجهِ بسیار زیاد سازندگان به جزئیات و تنوع در بازی است. در مجموع Fallout Shelter هیچگاه نمیتواند مناظرِ دنیای Fallout4 را به نمایش بکشد، اما با توجه به طبیعتی که بازی ارائه میدهد، چنین گرافیکی عقلانی بهنظر میرسد.
صداگذاری در Fallout Shelter اگرچه در اکثر مواقع وارد جزئیات میشود، اما همچنان شکافهای ناراحتکنندهای در آن به چشم میخورد. در بازی از در و دیوار گرفته تا دشمنان و اسلحهها صدا در میآید اما هیچگاه از شخصیتهای بازی حرفی به گوش نمیرسد. هیچ یک از شخصیتهای بازی صداگذاری نشدهاند و تمامی دیالوگها از طریق نوشتهها به مخاطب منتقل میشود. منهای این مشکلات، Fallout Shelter صداها و افکتهای ویژهای را ارائه میدهد. موسیقی نیز مانند بسیاری از بازیها نقش مهمی را در طبیعت این بازی ایفا میکند و به صورت تماموقت پخش خواهد شد؛ هرچند که کمبودِ تنوع در این موسیقیها نیز گاهاً تو ذوق میزند.
به طور کلی میتوان گفت که بازی Fallout Shelter منهای مشکلات فنی و کمبودهایی که در خود جای داده است، مجموعا یک عنوان سرگرمکننده و گاها اعتیاد آور تلقی میشود. دنیای Fallout Shelter با اینکه پس از مدتی خستهکننده خواهد شد، با این وجود به علت تنوع بسیار بالای آیتمها به راحتی میتواند یک بازیکن را چندین ساعت به خود مشغول کند. با تمامی این اوصاف، Fallout Shelter همچنان قابل ارتقا و ترقی محسوب میشود؛ بدین معنی که تمامی بخشهای موجود در Fallout Shelter کیلومترها از ۱۰۰%هایشان فاصله دارند! در مجموع باید گفت که تجربه این بازی برای دارندگان پلتفرمهای همراه و همچنین رایانههای شخصی امری ضروری تلقی میشود. Fallout Shelter طعم متفاوتی از یک نقشآفرینی را رقم خواهد زد.
نکات مثبت:
تنوع بسیار زیاد آیتمها و شخصیتها – گیمپلی اعتیاد آور – گستردگی بسیار زیاد، با توجه به قابلیت اجرا در حالت آفلاین – یک مینینقشآفرینی فوقالعاده – سیستم بسیار عالی ارتقای آیتمها.
نکات منفی:
سیستم افتضاح مبارزات – عدم وجود منبعِ مناسب برای کسب واحد پولی – مشکلات فنی متعدد در بخش گیمپلی – عدم صداگذاری بر روی شخصیتها و موسیقیهای کمتعداد – ارزش پایین تکرار بازی.