بازی Fallout 76 هفته پیش منتشر شد و نتوانست انتظارات را براورده کنند، با گیمشات با بررسی این بازی و دلایل شکست آن همراه باشید.
مطمئنا جنگ تغییر کرده است. سری بازی Fallout که همیشه یکی از عناوین مهم در ژانر نقشآفرینی حساب شده است و بیست سال است که از عرضه اولین نسخه آن میگذرد؛ سازندگان تصمیم داشتند تا در بازی Fallout 76 در جهت متفاوتی نسبت به نسخههای دیگر قدم بردارند و تمرکز خود را بر روی ساخت عنوانی از سری Fallout بگذارند که درباره همکاری کردن با دیگران در یک دنیای بزرگ و پر از فعالیت است. اما مشکل اینجا است که هیچ مکانیکی در بازی Fallout 76 درست گنجانده نشده است، بازی سعی دارد با ایجاد تغییرات گسترده در ساختار نسخه چهارم Fallout عنوانی ارائه بدهد که هم یک بازی مولتیپلیر باشد و هم بازی باشد که گیمرها بتوانند به صورت تکنفره پیش ببرند. به همین دلیل بازی Fallout 76 بین دو بخش اصلی خود گیر میکند و به هر سبکی که بخواهید بازی کنید مطمئنا شاهد نقصها و اشکالات زیادی هستید. شاید این عنوان شبیه عناوین قدیمی خود به نظر برسد اما در واقع فقط یک پوسته توخالی است.
همانطور که در گذشته معلوم شده بود بازی Fallout 76 هیچ NPC ندارد. منطق پشت این کار هم این است که ساکنین Vault 76 اولین اشخاصی بودند که وارد دنیای پس از جنگ شدند و وظیفه داشتند تا کشور آمریکا را دوباره بازسازی کنند، اگر هم کسی نجات پیدا کرده بود مطمئنا تا قبل از رسیدن شما مرده است. این مورد باعث شده است تا یکی از بهترین ویژگیهای بازی Fallout 76 خود را نشان بدهد؛ وارد شدن به خانههایی که در گذشته زندگی در آنها جریان داشته است ولی به خاطر جنگ همه چیز در آنها از بین رفته است به خوبی احساس ناامیدی و نابودی را به شما منتقل میکند.
البته نبود هیچ NPC بزرگترین مشکل بازی Fallout 76 هم هست. بازی تلاش خیلی زیادی میکند تا به شما جاهایی را نشان بدهد که زمانی شهرهایی وجود داشتهاند و مردمی با فرهنگهای مختلف در آنها زندگی میکردهاند که حتی پس از برخورد بمبهای اتم نیز با تمام تلاش خود به زندگی ادامه داده بودند؛ اما بدون هیچ شخصی که داستان آنها را روایت کند بازی Fallout 76 فقط نمایشگاهی است برای دیدن صحنات غمانگیز و که در آنها باید موجودات جهشیافته را بکشید. همانطور که حدس زدهاید هیچ دیالوگی نیز در بازی وجود ندارد و اصلا آن لحظات حساس انتخاب بین دو دیالوگ وجود ندارد، به همین دلیل بازیکن هیچوقت این شانس را ندارد که به صورت احساسی با دنیای بازی ارتباط برقرار کند و جذب آن شود.
اما حذف کردن چنین بخش مهمی از بدنه بازی Fallout 76 قربانی ندارد به جز سیستم ماموریتهای بازی، وقتی کسی نباشد که به شما ماموریت بدهد باید از طریق برداشتن آیتمهایی که تاریخچهای پشت خود دارند، گوش دادن به نوارهای صوتی، خواندن نوشتهها و یا پیدا کردن اطلاعات کلیدی درون کامیپوترهای بازی ماموریت خود را دریافت کنید. در نهایت شما ماموریتهایی را دریافت خواهید کرد که درباره افرادی است که مدتها پیش مردهاند پس تمام کردن یک ماموریت بر روی هیچ شخصیتی تاثیر نخواهد گذاشت و دنیای بازی نیز بدون تغییر میماند. چنین وضعیتی باعث میشود که هیچ انگیزهای برای ادامه دادن ماموریتهای بازی نداشته باشید. البته تکیه بازی Fallout 76 بر روی فایلهای صوتی مشکل دیگری نیزبا ساختار مولتیپلیر بازی ایجاد میکند. ممکن است که با تعدادی بازیکن همراه شوید و در سر راه رسیدن به ماموریت تعدادی از دشمنان خود را نیز بکشید ولی ماموریت تنها برای کسی کامل خواهد شد که آن را فعال کرده است و بقیه باید دوباره خود آن را فعال کنند تا ماموریت تکمیل شود.
شاید چنین ایدهای بر روی کاغذ جالب به نظر برسد زیرا باعث میشود هر بازیکن ماموریت را به تنهایی نیز تجربه کند و از داستان بازی جا نماند ولی گوش دادن به فایلهای صوتی هنگامی که با دیگران بازی میکنید و در حال چت صوتی نیز هستید غیرممکن است. از طرفی مکانیکهای بازی Fallout 76 وقتگیر هستند، در واقع این سری همیشه جزئیات زیادی برای کنترل داشته است که حسابی وقت شما را بگیرد. حالا تصور کنید یک نفر دیگر نیز همراه شما باشد و باید منتظر او نیز بمانید، ماجراجویی به همراه یک نفر دیگر بیشتر یک دردسر است تا شروع شدن یک سفر هیجانانگیز همانند چیزی که بازی وعده داده بود.
اگر با گروهی همراه هستید که حاضر است از جزئیات داستانی بازی بگذرد مطمئنا کار راحتتری در پیش خواهید داشت، اما در این صورت کامل کردن ماموریتها هیچ حسی ندارد چونکه نمیدانید اصلا برای چه هدفی مشغول این کار هستید. البته اگر مشغول کامل نکردن ماموریتها نباشید مطمئنا بخشچندنفره بازی Fallout 76 بهتر پیش خواهد رفت اما از طرف دیگری تمام کردن ماموریتها به تنهایی مشکلات زیادی نیز دارد که مهمترین آنها دستههای دشمنان است که همیشه چندین سطح بالاتر از شما قرار دارند.
کشتن دشمنان نیز دیگر همان حس و حال قدیمی را ندارد، مهمترین دلیل آن هم نبود داستانپردازی قوی در بازی است. دنیای بازی Fallout 76 پر شده است از دشمنان قدیمی و جدید که به محض دیدن شما به طرفتان حمله میکنند ولی وقتی که هیچ داستانی وجود ندارد که درگیری شما را با آنها توجیح کند کشتن آنها بیهوده به نظر میرسد. حتی راهزنان معروف این بازی نیز از Fallout 76 حذف شدهاند. در بازی ماموریتهای عمومی نیز وجود دارند که بازیکنان را تشویق میکند که با یکدیگر همکاری کنند که البته در بیشتر مواقع مربوط است به محافظت از یک منطقه. گانپلی بازی نسبت به نسخه چهارم تغییر آنچنانی نکرده است و هنوز هم جذاب است، البته به قدری خوب نیست که شما را تشویق کند که به مدت بیست دقیقه به موجهای مختلف دشمنان شلیک کنید و احساس نکنید که در حال انجام کار بیهودهای هستید.
البته نبود سیستم کلاسیک VATS هم باعث شده است که مبارزات بازی دیگر آن حس قبلی خود را نداشته باشد. این سیستم که در گذشته یکی از جنبههای تاکتیکال بازی حساب میشد در واقع باعث میشد که دشمنان به صورت آهسته حرکت کنند و بتوانید ضربات کشندهای به اعضای مختلف آنها وارد کنید. مطمئنا به دلیل آنلاین شدن بازی وجود چنین قابلیتی غیرممکن است و در نهایت تبدیل شده است به یک سیستم نشانهگیری خودکار که اگر آن را ارتقا دهید باعث میشود که بتوانید به اعضای بدن دشمنان نیز ضرباتی را وارد کنید. مطمئنا بازی Fallout 76 در ارائه دادن این مکانیک کلاسیک و جالب موفق عمل نکرده است. همچنین دیگر خبری از ماموریتهای متنوع نیست، سیستم کارما که به صورت کلی از بازی حذف شده است و تنها کاری که باید انجام دهید رفتن از یک مکان به یک مکان دیگر است و در این بین نیز چند نفری را خواهید دید که به غیر از حمله کردن به شما کار دیگری انجام نمیدهند.
البته بازی تغییراتی مثبت نیز داشته است، به عنوان مثال سیستم مهارتهای بازی که تغییرات جالبی کرده است. این بار مهارتها به مانند کارت میمانند که هر لحظه میتوانید بر اساس موقعیت از کارت دیگری استفاده کنید که در نوع خود جالب و خاص است. سیستم ساخت و ساز بازی Fallout 76 نیز شباهت زیادی به نسخه چهارم بازی دارد، با کمی پول حتی میتوانید کمپ خود را جابجا کنید و دوباره جای دیگری آن را بنا کنید، البته باز هم فقدان آن حس مهم بودن ساخت و ساز احساس میشود. البته از باگهای بازی Fallout 76 نیز نمیتوان گذشت، درست لحظهای که دارید کمی از بازی لذت میبرید ناگهان درگیر مشکلاتی میشود که منشاء آن یا موتور بازی است و یا اشکالاتی است که از طریق سرورهای بازی به وجود آمده است؛ حتی بعد از آپدیت حجیم بازی که در همان هفته اول عرضه شد وضعیت بازی هیچ بهبودی پیدا نکرده است.
در نهایت باید گفت که بازی Fallout 76 تمام تلاش خود را میکند تا مکانیکهای جدیدی به بازی معرفی کند اما بیشتر آنها فقط باعث ایجاد اشکالات بیشتر درون بازی میشود. گانپلی هنوز هم به مانند یک بازی شوتر جذاب نیست و نمیتواند به تنهایی بازی را جذاب کند. البته اگر به تنهایی بازی کنید محیط بازی چیزهای زیادی برای دیدن دارد اما نبود داستان قوی در بازی Fallout 76 احساس میشود.
امتیاز نهایی ۴
2 دیدگاه
Behnam
امتیاز برازنده ای بهش دادید، چون واقعا لکه ننگه
علیرضا حاجی زاده
واقعا من خودم انتظار یه عنوان در حد Elder Scroll Online رو داشتم ولی وقتی خبر حذف npcها از بازی رو شنیدم مطمئن شدم که بازی شکست خواهد خورد.