در حالی که بازیکنان زیادی منتظر عرضه نسخه ریمیک Resident Evil 2 هستند جالب است بدانید که این عنوان سرنوشت جالبی داشته و در گیمشات به این موضوع نگاهی خواهیم داشت.
تایید شده که در نسخه مخصوص این بازی کاستومی به چشم میخورد که الزا واکر (Elza Walker) نام دارد. شخصیتی که مطمئنا برای همه ناشناس است ولی در واقع بقایای آن در نسخه دیگری از رزیدنتاویل ۲ به چشم میخورد که حتی تا هفتاد درصد نیز تکمیل شده بود
این بازی که از آن به نام Resident Evil 1.5 یاد میشود در واقع قرار بود نسخه دوم رزیدنتاویل باشد! حتی کپکام به مدت یک سال بخشی از این بازی را به عنوان نسخه دوم بازی نشان داد. هیدکی کامیا (Hideki Kamiya) که در آن زمان کارگردان نسخه دوم این بازی بود میگوید: «ببینید نسخه اول برخلاف انتظار کپکام موفقیت چشمگیری داشت، پس طبیعی است که شرکت سعی داشت طرفداران را هایپ نگه دارد.» در نهایت وقتی که نسخه دوم بازی عرضه شد، طبیعتا طرفداران متعجب بودند که چرا بخشی از بازی که در نمایشهای وجود داشت، دیگر حضوری درون بازی ندارد.
بیشتر بخشهای رزیدنتاویل ۲ بدون تغییر از نسخه ۱.۵ آمدند اما پیش زمینه داستانی خیلی از شخصیتهای درون بازی تغییر کرده است. لئون در این بازی هنوز هم یک پلیس تازه کار است ولی از قبل در شهر حضور داشته است و بازی را با او از درون ساختمان پلیس راکون سیتی آغاز میکنید. در عین حال ایدا وانگ (Ada Wong) هنوز هم نقش یک محقق از شرکت آمبرلا را دارد، با این تفاوت که او واقعا یک دانشمند است.
اما بزرگترین تغییر بازی حضور نداشتن کلر ردفیلد (Clair Redfield) است. در این نسخه قهرمان زن اصلی الزا است، با اینکه او نیز مانند کلر به موتورسیکلت علاقه دارد ولی کسی را درون سازمان پلیس نمیشناسد. او در واقع یک دانشجوی دانشگاه راکون سیتی است که پس از وقوع فاجعه سعی داشته درون اداره پلیس پناه بگیرد.
یکی دیگر از تغییرات بازی این است که الزا و لئون هیچگاه یکدیگر را نمیدیدند؛ ولی نتیجه اعمال دیگری را مشاهده میکردند. به عنوان مثال لئون یک کامیون آتش گرفته را خاموش میکرد و بعدا الزا بقایای آن کامیون را میدید، و یا الزا یک باسفایت را شکست میداد و سپس لئون با جسد آن روبرو میشد. در واقع قرار بود که هر قهرمان داستان و شخصیتهای فرعی مخصوص به خود را داشته باشد.
همچنین قرار بود که جزئیات زامبیها در بازی کم باشد تا بتوانند در یک صحنه تعدادی زیادی را جا دهند، حتی در بین دشمنان بازی گوریلهای آلوده و انسانهای عنکبوت شکل نیز حضور داشتند. شینجی میکامی در نظر داشت تا قابلیت جهش یافتگی را که در نسخه چهارم آن را مشاهده کردیم و طی آن ناگهان یک زامبی دچار تغییرات میشد در این شماره از رزیدنتاویل پیاده کند. حتی زره لئون و الزا نسبت به آسیب از خود تغییرات نشان میداد و میتوانستید لباسهای مقاومتری بپوشید. حتی سلاحهای بازی نیز دچار تغییرات زیادی شدند و تعدادی از بازی حذف شدند. حتی در نسخه ۱.۵ گیاههای سبزرنگ معروف این نسخه که خاصیت شفادهی داشتند حذف شده بودند.
پازلها و معماهای بازی نیز دیگر بر اساس هنر طراحی نشده بودند. در یکی از آنها باید صدایی را ظبط کنید تا بتوانید از یک قفل صوتی عبور کنید و یا در دیگری باید سیبل را حرکت دهید تا تیرها به هدف بخورد و قفل دری باز شود. البته پایان هر دو بازی تقریبا مشابه بود و بازماندگان در نهایت از طریق شبکه فاضلاب فرار میکردند.
اما در سال ۱۹۹۷ و هنگامی که بازی به تاریخ انتشار نزدیک میشد، اخبار پیرامون کنسل این نسخه قوت میگرفت. در سال ۱۹۹۸ و در طی یک مصاحبه میکامی گفت: «در واقع تمامی موارد جدا از هم خوب بودند، ولی وقتی کنار هم قرار میگرفتند اصلا جذابیتی نداشتند. قرار بود که ایستگاه پلیس را بر اساس تعدادی تصویر واقعی طراحی کنیم ولی در نتیجه طبقه اول، سوم و زیرزمین کاملا شبیه به هم درآمدند. بعد خواستیم که از تعدادی اداره پلیس واقعی عکس برداری کنیم و سبک آن را شبیه به ادارههای غربی کنیم ولی عکسهای افراد تیم به دلیل نداشتن اجازه توقیف شد، در ضمن ما سعی داشتیم که با کاهش جزئیات تعداد زامبیها در هر صحنه را افزایش دهیم ولی در نهایت متوجه شدیم که این موجودات اصلا ترسناک نیستند و کمیت دلیل بر کیفیت نیست!» همچنین تیم سازنده نبود هیچ ارتباطی بین نسخه اول و دوم را سرزنش میکرد.
کپکام دست به دامن نوبورو سوگیمورا (Noboro Sugimura) که نویسنده خبرهای بود شد. راهنمایی او چه بود؟ همه چیز را از اول آغاز کنید. در نهایت نیز نسخه دوم رزیدنتاویل تاخیر خورد تا سازندگان بتوانند تغییراتی را در بازی اعمال کنند. او پیشنهاد داد که لئون کار خود را بیرون از اداره شروع کند و سپس با جنگیدن از میان موج زامبیها خود را به اداره پلیس برساند، اینگونه احساس ناامنی و ترسی بیشتری بر مخاطب چیره میشد. طراحی اداره پلیس نیز شباهت زیادی به یک ساختمان با معماری گاتیک پیدا کرد، و در نهایت الزا نیز تبدیل به کلر شد تا پلی به نسخه قبلی بازی نیز شده شود.
در عین حال کپکام هنوز هم داشت از نسخه قدیمی برای تبلیغ بازی خود استفاده میکرد. در حالی که روند ساخت بازی پیش میرفت نسخههای مختلفی از بازی قدیمی برای مجلات و نمایشگاهها فرستاده شدند و بزرگترین آن نیز در نمایشگاه بازیهای توکیو بود که بازی به نمایش درآمد.
حتی در نمایشگاه E3 سال ۱۹۹۷ کپکام بخشهای از رزیدنتاویل ۲ را با نسخه ۱.۵ ترکیب کرد و باعث سردرگمی طرفداران پس از عرضه شد. در نهایت میکامی نسخه Directors Cut بازی اول را عرضه کرد و در آن بخشهایی از رزیدنتاویل ۱.۵ نیز حضور داشتند. او در طی یک مصاحبه گفت که قصد داشتم با این کار از طرفداران این مجموعه عذرخواهی کرده باشم.
در نهایت اما طرفداران زیادی ادعا کردند که فقط دو نسخه از این بازی وجود نداشته است و چیزی بالغ بر پنج یا هفت مدل مختلف از بازی طراحی شده بود، البته این ادعا صحت زیادی ندارد. اما در نهایت کپکام با عرضه نسخه دوم بازی توانست یکی از بهترینهای این سری را خلق کند که رسالت آن در نسخه سوم تکمیل شد. شاید مقصود از قرار دادن اسکین الزا به این منظور بوده است که به همه یادآوری شود ساخت رزیدنتاویل ۲ چه مشکلاتی را به همراه داشت.
2 دیدگاه
Rajjan
من هر کار کردم نتونستم با قیافه شخصیت ها توی رزیدنت اویل 2 ریمیک کنار بیام
lpln psdk
یادش بخیر چقدر بازی ها عوض شدن اونم توی دوازده سال