بازی Fallout 76 پس از آن همه انتظار و هیجانی که طرفداران تجربه کردند، سرانجام عرضه شد و بازیکنان را به درون یک دنیای آخرالزمانی بی حد و مرز وارد کرد. در این مطلب قصد داریم تا این عنوان جدید شرکت بتسدا را از دید مسائل فنی، بصری و گرافیکی، مورد بررسی قرار دهیم بنابراین با وبسایت گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید.
در رویداد E3 سال جاری که قطعا شلوغترین و شاید بهترین E3 برای شرکت بتسدا نیز محسوب میشد، این شرکت رسما اعلام کرد که دو بازی بزرگ و عظیم آنها، یعنی عناوین The Elder Scrolls 6 و Starfield، قرار است با موتور محبوب Creation Engine ساخته شود. این خبر شاید در میان هزاران خبری که در جریان رویداد E3 منتشر میشد، به نوعی از دید همگان پنهان ماند و کسی توجه زیادی به آن نکرد. این موضوع اما برای اهل فن و کسانی که بازیهای ویدیویی را از دیدگاه فنی و بصری بررسی میکنند، نکته و ابهام بسیار بزرگی داشت. همه ما میدانیم که موتور Creation Engine یک موتور محبوب است و بتسدا عناوین زیادی را در نسل گذشته و حتی در این نسل از کنسولها، با استفاده از آن ساخته اما در طرف دیگر، همه ما میدانیم که سن و سالی از این موتور میگذرد و با در نظر گرفتن باگهای آن، شاید Creation نتواند نیازهای نسل بعد یا حتی اواخر این نسل را برآورده کند. پیش از عرضه بازی Fallout 76، گمان میشد که Bethesda Game Studios، یک نسخه ارتقا یافته را برای ساخت این عنوان استفاده کند و تغییرات و بهبودهای چشمگیری در آن ایجاد نماید اما زمانی که Fallout 76 عرضه شد و ما آن را برروی دو کنسول پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس امتحان کردیم، نتایج جدیدی به دست نیاوردیم Creation مانند سابق استفاده شده است.
این نکته برای ما واضح است که بزرگ تر شدن نقشه بازی Fallout 76 در مقایسه با نقشه نسخه قبلی، یعنی Fallout 4، یک فاکتور مهم از بعد فنی محسوب میشود و بهینه کردن بازی در مقیاس عنوان جدید، قطعا کاری سختتر و مشکلتر از قبل است اما زمانی که به عمکرد دو نسخه کنسولهای میان نسلی مینگریم و همچنین صدای اعتراض شدید طرفداران در همین مورد را میشنویم، جای دفاعی برای سازندگان باقی نمیماند. Fallout 76 مانند Fallout 4، نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه را برروی کنسولها در دستور کار خود قرار داده اما امکان ندارد که در طول یک دور بازی، با افت فریمها و مشکلات مربوط به عملکرد بازی درگیر نباشید و موتور به وضوح نمیتواند نرخ فریم را ثابت نگه دارد. افت نرخ فریم در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو نسبت به نسخه میان نسلی دیگر مشهودتر است و کاملا برروی تجربه بازیکن ، تاثیر منفی میگذارد. نسخه ایکسباکس وان ایکس، در این زمینه اندکی بهتر عمل میکند اما بازی روی این کنسول نیز از افت فریم رنج میبرد که البته کمتر از نسخه پلیاستیشن ۴ پرو هستند. به طور کلی در زمینه عملکرد، بازی Fallout 76 یک ناامیدی به حساب میآید. این مشکلات افت فریم یا باگها در عناوین دیگری که با استفاده از Creation Engine ساخته میشدند نیز وجود داشتند اما موضوع این جا است که در Fallout 76، ما با یک بازی آنلاین طرف هستیم و کم شدن یک فریم در یک لحظه میتواند باعث خراب شدن تجربه بازیکن شود.
یکی دیگر از مشکلات بزرگ بازی Fallout 76، مشکل Pop-in به شمار میآیند. اگر با این پدیده آشنایی ندارید، باید توضیح دهم که در برخی از عناوین جهان آزاد و به طور کلی در برخی از عناوین با سبکهای مختلف، بافتها یا عناصر گرافیکی در محیط بازی به صورت ناگهانی خود را نشان میدهند و گویی، دیر بارگذاری میشوند. این موضوع در عناوین جهان آزاد، معمولا مشکل بزرگی در نظر گرفته نمیشود اما در بازی Fallout 76، این پدیده غلظت بیشتری دارد. به عنوان مثال، زمانی که در حال خروج از یک جنگل هستید، حتما مشاهده خواهید کرد که رودخانه نزدیک جنگل Pop-in میشود و با نزدیک شدن بازیکن، همه چیز خیلی ناگهانی پدید میآید. این مشکل بیشتر در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو دیده میشود و با این که نمیتوان آن را مشکلی برای ترک کردن بازی دانست، اما قطعا می تواند حس غرق شوندگی و جو بازی را در مواقعی نابود کند و امیدواریم که بتسدا در بهروزرسانیهای آینده، این مشکل را برطرف سازد.
مشکل بعدی، زمانهای بارگذاری بازی هستند. در این نسل و در این دوره، کمتر عنوان جهان آزادی پیدا میشود که بازیکن را برای بارگذاری محیط و دنیای خود، زمان زیادی منتظر بگذارد و به نوعی زمانهای بارگذاری طولانی مدت، منقرض شدهاند اما Fallout 76 همچنان برای بارگذاری، آن هم در هر بار، بازیکنان را چندین ثانیه منتظر میگذارد و این موضوع واقعا میتواند بازیکن را در طولانی مدت خسته و تمرکز او را قطع کند.
اگر با موتور Creation و عناوین ساخته شده با استفاده از آن آشنا باشید، قطعا میدانید که انیمیشنها، نقطه عطف و قوت این موتور نیستند. ما Fallout 76 را با در نظر گرفتن همین نکته با انتظارات خیلی کمی در زمینه انیمیشن آغاز کردیم اما انیمیشنها در Fallout 76 باگی و گلیچی هستند! با این که هنوز مطمئن نیستیم که مشکلات در انیمیشنهای بازی مربوط به سرورها و وجه آنلاین بازی است یا واقعا مشکل خاصی در این زمینه وجود دارد اما در بعضی مواقع، مانند این است که انیمیشنها، فریم را از دست میدهند و جا میمانند. با این که این مشکل اصلا تاثیری روی تجربه کلی بازیکن نمیگذارد اما زمانی که مشاهده میکنیم که در این دوره، عناوین جهان آزادی مانند Red Dead Redemption 2 و Horizon Zero Dawn چه انیمیشنهایی دارند، قطعا نسبت به فناوری استفاده شده برای ساخت Fallout 76 تاسف میخوریم.
ضعفهای اصلی بازی Fallout 76 در زمینه فنی و گرافیکی بازگو کردیم اما توجه داشته باشید که این عنوان از نظر فنی و بصری، تنها نقطه ضعف و ناامیدی نیست بلکه نکات مثبت متعددی نیز دارد و بهبودها و پیشرفتهایی توسط تیم سازنده برروی موتور ایجاد شده است بزرگترین پیشرفت بازی Fallout 76 نسبت به نسخه قبلی در زمینه فنی، بزرگتر شدن قابل توجه دنیای بازی است. دنیای بازی، چهار برابر بزرگتر از دنیای بازی Fallout 4 است و در حالی که مکانهای بیشتری برای جست و جو و تعامل در آن وجود دارد، آرت استایل یا سبک هنری بازی نیز نسبت به قبل، پیشرفت خوبی داشته و محیطهای زیباتر و تاثیر گذارتری را شاهد هستیم. در قدم بعدی، نورپردازی بازی بسیار قابل توجه است و باعث میشود که جو و اتمسفر محیطهای مختلف بازی بسیار گیرا و تاثیر گذار باشند. به طور کلی، پالت رنگی بازی نسبت به نسخه قبلی، بسیار بهتر شده و رنگها در دنیای بازی کاملا به چشم میآیند و خود را به بهترین شکل نمایش میدهند. تنوع طراحی دشمنان بازی Fallout 76 به طرز مثال زدنی، بالا است و حتی در زمینه هوش مصنوعی آنها نیز پیشرفتهایی نسبت به نسخه قبلی صورت گرفته است. دشمنان حالا باهوش تر از قبل هستند و با استفاده از استراتژیهای مختلف و هوشمندانه، کار را برای بازیکن سخت میکنند و دیگر مانند گذشته، فقط به شلیک کردن به شما نمیپردازند. به این موارد اشاره کردیم تا بگوییم که قطعا برای ساخت بازی Fallout 76، بهبودها و پیشرفتهایی در موتور Creation Engine ایجاد شده و بازی نقش آفرینی جدید بتسدا، از نظر فنی یک شکست و ناامیدی کامل نیست اما مشکلا ت و نقاط ضعفی که در بندهای بالا به آن ها اشاره شد، آن قدر بزرگ و دردسر ساز هستند که شاید تمام این موارد مثبت را به سادگی زیر خود بپوشانند. از آن جایی که بازی Fallout 76 یک عنوان آنلاین و مبتنی بر سرور است، امیدوار هستیم که هر چه سریع تر این مشکلات توسط بتسدا رفع شود و با تجربه بسیار بهتری مواجه شویم.
آنقدر در مورد مسائل فنی و و مشکلات Fallout 76 در این بخش صحبت کردیم که یادمان رفت این عنوان را از نظر بصری و اعداد ارقام رزولوشن، زیر ذره بین بگذاریم. همیشه مقایسه تفاوتهای بصری و فنی یک بازی بین دو پلتفرم و دو کنسول جذابیت خاصی دارد و حالا قصد داریم ببینیم تا این مقایسه در مورد بازی Fallout 76 و برروی دو کنسول میان نسلی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس به چه گونهای است. اگر یادتان باشد، در بازی Fallout 4، تفاوت محسوس و قابل توجهی بین رزولوشن اجرایی دو نسخه پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس وجود داشت و حال، باید بگوییم که این قضیه در مورد بازی Fallout 76 نیز صادق است و بازی روی کنسول میان نسلی و قدرتمند مایکروسافت، کیفیت تصویر بهتری را ارایه میدهد.
بازی Fallout 76 برروی کنسول ایکسباکس وان ایکس، با رزولوشن ۴K نیتیو یا همان ۲۱۶۰p اجرا میشود و این در حالی است که رزولوشن نسخه پلیاستیشن ۴ پرو، ۲K یا همان ۱۴۴۰p در نظر گرفته شده است. همان طور که مشاهده میکنید، تفاوت واضح و قابل توجهی در رزولوشن اجرایی دو نسخه وجود دارد و در بالاتر هم اشاره کردیم که نرخ فریم برروی کنسول میان نسلی سونی، مقداری کمتر از نسخه وان ایکس است و pop-inها کمی بیشتر در آن دیده میشوند؛ با همین دو فاکتور خیلی راحت میتوان توصیه کرد که Fallout 76 روی کنسول مایکروسافت تجربه شود. اما به غیر از تفاوت در رزولوشن اجرایی، یک سری تفاوتهای ریز و کوچک نیز بین دو نسخه وجود دارد؛ موتور بازی در نسخه وان ایکس، بهتر از پس ambient occlusion برآمده و در کنار این، دورنماها (Draw Distance)، کیفیت سایهها و کیفیت بازتاب (Reflection)، برتری کنسول مایکروسافت را نشان میدهند. البته به غیر از رزولوشن اجرایی و مسائل فنی، این تفاوتهایی که به آنها اشاره شد، به سختی احساس میشوند یا به طور کلی دیده نمیشوند.
ما در این مطلب بازی Fallout 76 را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار نمیدهیم و حتی اگر این عنوان یک اثر محبوب و قدرتمند یا یک شکست نیز باشد، آن را قضاوت نمیکنیم اما این را میتوانیم به جرئت بگوییم که Fallout 76 از نظر فنی، یک ناامیدی محسوب میشود. این مشکلات فنی روی کنسولها زمانی در کمترین حالت ممکن حس میشوند که آن را روی ایکسباکس وان ایکس تجربه نمایید اما به طور کلی جای تعریف و تمجید خاصی از بازی جدید بتسدا (حداقل در زمینه بصری و فنی) باقی نمیماند.
قطعا در زمینههای افکتهای پساپردازش و رنگ آمیزی و طراحی محیط، Fallout 76 نسبت به گذشته پیشرفت کرده اما کاملا مشخص است که بتسدا باید تغییرات بنیادینی را در موتور Creation انجام دهد و بسیاری از کدهای آن را از ابتدا بنویسد زیرا این موتور در اواخر نسل هشتم کاملا به انتهای راه خود رسیده و تاریخ مصرف گذشته محسوب میشود. با در نظر گرفتن این که بتسدا دو پروژه نقش آفرینی عظیم به نامهای The Elder Scrolls 6 و Starfield را درون برنامه کاری خود دارد و شایعه شده که حداقل یکی از این عناوین مخصوص نسل بعدی کنسولها هستند، پس این شرکت به صورت جدی باید به فکر یک موتور جدید یا بازآفرینی Creation Engine باشد.
فکر میکنم همان گونه که در Fallout میگویند:«جنگ… جنگ هیچگاه تغییر نمیکند»، ما هم باید برای بتسدا بخوانیم که «موتور گرافیکی… موتور گرافیکی هیچگاه تغییر نمیکند».